FAQ

Tällä sivulle on koottu vastauksia tuottajalle esitettyihin kysymyksiin. 

HAKEMISTO

1. Hinnoista ja hinnoittelusta: visa sopisi meidän budjettiin, mutta hinta arveluttaa, mitä palvelun hintaan kuuluu ... / 

2. Juonnoista ja tuomaroinnista: onko teillä juontajia ... / ... vastauspaperissa on lähes oikea vastaus, miten tarkka vastauksen tulee olla ... / tarvitaan juontaja, paljonko sellainen maksaa, ja mistä sellaisen voi löytää ... / juontaminen jännittää, onko neuvoja ... / visailijat protestoivat, kun heidän vastauksensa meni väärin ja näyttivät Googlella, vastauksen olevan oikein, miten näitä pitäisi tuomaroida ...

3. Palkinnot: onko visoissa jaettava palkintoja ... / millaisia palkintoja jaetaan ... / miksi sopimuksessa on niin tarkkaan ilmoitettava sopimuskauden päivämäärät ja palkinnot ... / 

4. Tekniikasta: ongelmia PDF:n ja näytteiden kanssa, onko neuvoja ... / on visapäivä, meiltä puuttuu visa ... / esityksessämme on häiritsevä sumennus sivunvaihdossa, miten sen saa pois ...

5. Tiedotuksesta: miksei visoista löydy tietoa ... / kuuluvatko julisteet ja tiedotteet palvelun hintaan ... / ilmoitatteko visailijoille visoista ja mahdollisista peruuntumisista ... /

6. Visoista: kuinka paljon voin vaikuttaa visan sisältöön, voinko valita kysymyksiä ... / missä muodossa visat tulevat ... / mitä bonuskysymykset ovat, mikä on niiden tehtävä ... / are these quezzes available in English ... / tilaamamme visat ovat tosi vaikeita, voiko niitä jollain tavalla helpottaa ... / meillä on Baaripähkinä, osa haluaa SM-visaan, onko suunnitelmissa ...

7. Visojen vetäminen muualla kuin sovituissa paikoissa: jos tilaan visaan voinko esittää sen toisessa paikassa ...


1. PALVELUN HINNOISTA JA HINNOITTELUSTA

K: Me saadaan palvelu paikalliselta tekijältä ilmaiseksi, mutta hän on lopettamassa. Tämä sopisi meidän budjettiin, mutta minkähän laatuinen palvelu on ja mitä siihen kuuluu?

V: Jokaisen palvelun hankintaan kuuluu tiettyjä riskejä. Palveluiden hinta-laatu-suhteesta on kuitenkin vaikea päästä varmuuteen kokeilematta.

Esimerkiksi Yleisneroa on tarjolla kolmea eri tyyppiä ja vaikeusastetta. Kokonaisuudet erityisesti PRO- ja BASIC-mallisissa visoissa tarkkaan harkittuja. Tilaaja voi kuitenkin esittää toiveita, minkälaisia kysymyksiä visoissa voisi olla. Toiveita voi esittää, ja niitä toteutetaan harkinnan mukaan. 

Esimerkiksi urheilutietovisa Sporttineroon voi hyvinkin lisätä aina kysymyksiä paikallisista urheilijoista ja seuroista, jos niitä on paikkakunnalla riittävästi (toki tilaaja voi itse tehdä kysymykset ja tuottaja vain lisää ne visaesitykseen). Tämän tyyppisistä ratkaisuista on pidetty ja varsinkin visailijoiden esittämät toiveet sekä palautteet otetaan vakavasti: tarkoitushan on luoda tilaajien asiakkaille mahdollisimman laadukasta palvelua.

Tästä voitte lukea tilaajien palautteita.

Tästä voitte lukea visailijoiden tuottajalle antamia tai lähettämiä palautteita.

Palvelun hintaan kuuluu itse visa, ranking-tilanteen julkaiseminen tuottajan kotisivuille (tilaajien toivotaan ylläpitävän piste- ja rankingtilanteita sekä julkaisevan ne lähetettyyn latauslinkkiin tekstitiedostona), esillä olo tuottajan sosiaalisessa mediassa, julisteita, ja erilaisia tukipalveluita, esimerkiksi juontajan etsimisessä tai kouluttamisessa tehtävään jne. 

Jos palveluista tai itse visan vetämisestä tulee kysyttävää, ottakaa rohkeasti tuottajaan yhteyttä mieluummin ennen kuin liian myöhään.

Kuten varmasti on tiedossa, kaikki, mikä on kallista ei ole laadukasta. Suosio ei niin ikään ole merkki muusta kuin suosiosta, mahdollisesta huokeasta hinnasta ja markkinoinnista. Laatua on hyvin vaikea todentaa muuta kuin kokeilemalla tuotteita jonkin aikaa ja vertailemalla niitä keskenään, ovat ne tuotteet sitten palveluita tai kulkuneuvoja. Ajan kuluessa selviää myös se, mitä kaikkea palveluun kuuluu, mitä toiseen palveluun ei kuulu. Ja onko lopulta se eron tekevä tekijä hinta - vai laatu.

K: Palvelu on todella huokeahintainen. Miksi?

V: Palvelun historiallinen pohja on vapaaehtoistyössä. Tuotetta on kehitetty vuosien kuluessa, mutta se on silti tilaajien ja rahoituksen puuttuessa pysynyt hyvin pienen tekijätiimin työnä. Yhden ihmisen palkkakulut ovat luonnollisesti pienemmät kuin esimerkiksi kymmenen ihmisen palkkakulut. Niin ollen tuotetta on kyetty tarjoamaan halvalla, halvimmillaan ilmaiseksi, perushinnaltaan 30 eurolla ja myöhemmin 50-60 eurolla. 

Tähän portaittaiseen hinnannostoon syy ei ole ollut tuotteen muuttumisessa, vaan siinä, että yksikään baari tai ravintola, mahdollinen tilaaja ei osoittanut kiinnostustaan palvelua kohtaan ennen kuin sen hinta oli 50 euroa (+alv). Kun yrityksen taloudellinen pohja koronavuosina ja kiinnostuksen puutteessa rapistui, sen oli väistämättä nostettava hintoja pysyäkseen elossa. Ja hintaa on nostettu lähes vuosittain. Hintarakenteeseen on tulossa vielä muita muutoksia (kesällä 2024 hinnat portaistuvat vastaamaan toteutunutta visailijapotentiaalia eli visailijoiden lukumäärää). Ei sen vuoksi, että palvelun laatu olisi radikaalisti muuttunut, vaan juuri taloudellisista syistä (esim. mahdolliset lisäpalkkakulut). Laatu oli korkea silloin kun palvelua tarjottiin ilmaiseksi kokeiltavaksi, laatu on korkea edelleen. Tuotteen ja palvelun kehitystyö on käytännössä tehty jo vuosia ennen kuin yritys perustettiin. 

Palvelun hinnasta on haluttu tehdä tietoisesti läpinäkyvä eli se on kaikkien nähtävillä. Hintatietoja ei haluta pimittää, mutta se ei kuitenkaan sulje pois sitä, etteivätkö hinnat olisi paikkakohtaisesti neuvoteltavissa. Lopulta palvelun hinta määräytyy siinä vaiheessa, kun sopimuksesta neuvotellaan ja päästään yhteisymmärrykseen.


2. JUONNOISTA JA TUOMAROINNISTA

K: Onko teillä juontajia tarjota? Onko visa vaikea juontaa?

V: Yrityksellä ei ole tarjota juontajia. Tuottaja kannustaa tilaajia hankkimaan itse itselleen sopivan juontajan avoimilla hauilla (ilmoituskin on ladattavissa ja tulostettavissa tuottajan kotisivuilta), jolloin tilaajayrityksellä olisi tiedossa vaihtoehdot ja suora yhteys juontajiin. Tämä kannustaa myös siihen, että tilaajat tekevät erillisen sopimuksen juontajan kanssa, eivätkä maksa tuottajalle yhtään ylimääräistä juontajien välittämisestä tilaajien tarpeisiin.  

Visan juontaminen ei ole vaikeaa. Vaikeampaa saattaa olla mahdollisiin ongelmatilanteisiin reagoiminen. Ongelmatilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä välittömästi tuottajaan. Tuottaja pyrkii ohjeistamaan uudet ja potentiaaliset vakiojuontajat mahdollisimman hyvin.

Yhteydenottoa varten juontajilla ja myös palvelun tilaajilla olisi hyvä olla käytössään Whatsapp -sovellus. 

K: Juonnan visaa ja paperissa on melkein sama vastaus kuin oikea vastaus. Miten tällaisessa tilanteessa pitäisi tulkita vastaus? Vastaus on merkitty varmaksi tiedoksi, annanko sääntöjen mukaan miinuspisteitä?

V: Juontotyö on asiakaspalvelua. Visaamisen on oltava hauskaa, jolloin on tärkeää, ettei aleta vääntää pilkkujen paikoista tai täsmällisistä oikeista kirjoitusasuista ainakaan kaikissa kysymyksissä. Kyseessä ei kuitenkaan ole oikeinkirjoituskilpailu.

Sääntöihin on kirjattu, että oikeinkirjoituksessa on joustoa, kunhan asiasisältö ei muutu. Eli jos vaikkapa kysytään saksalaista filosofi Friedrich Nietzscheä, Niitse on hyväksyttävä oikeaksi vastaukseksi: se lausutaan kutakuinkin samalla tavalla kuin oikeasti kirjoitettaisiin, eikä sitä voi sekottaa esimerkiksi filosofi Schopenhaueriin tai Aristotelekseen. Visoissa tätä voi pitää periaatteena: jos oikea vastaus lausutaan samalla tavalla kuin paperiin annettu vastaus, voidaan antaa piste vaikeissa nimikysymyksissä.

Jos vastaus siitä huolimatta, että se on "sinnepäin", voi olla sekoitettavissa johonkin toiseen vastaukseen, on juontaja-tuomarilla viimeinen päätäntävalta sen suhteen, antaako pisteitä vai ei. Lisäksi erilaisia muistivirheitä voi sattua itse kullekin ja visailijoiden pöydissä saatetaan sanoa oikea vastaus, joka kuullaan ja kirjataan väärin. Harmillisista vääristä vastauksista voi joskus syntyä turhautumista, joka osoitetaan juontajalle, vaikkei hän ole vastuussa vääristä kirjauksista. Viime kädessä vääristä vastauksista vastuun kantaa visajoukkue. Mutta juontaja-tuomari voi myös joustaa ja olla antamatta esimerkiksi sakkopisteitä.

Esimerkki joustosta: Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga -elokuvan nimi. Jos annettu vastaus on Eurovision, vastaus ei ole riittävä. Jos vastaus on Eurovision Song Contest, vastaus on riittävä. The Story of Fire Saga on tulkittavissa alaotsikoksi, jota ei tarvitse tietää, ellei nimenomaisesti sitä kysytä. Jos vastaus on pelkkä The Story of Fire Saga tai Fire Saga, vastaus ei niin ikään ole riittävä, mutta mitä luultavammin tällöin visajoukkue tietää elokuvan ja sen nimen. Tuomarin päätöksestä on tällöin kiinni antaako pisteitä vai jättääkö antamatta, mutta jos vastaus on merkitty "varmaksi", tuomari voi joustaa sen verran, ettei anna miinuspisteitä.

Asiasisältö kuitenkin muuttuu, jos paperissa vastaus on Tanska ja oikea vastaus on Ranska. Tällaisissa tilanteissa, vaikka äännettynä toisiaan muistuttavatkin, vastaus on väärä. Sekaan tulee kuitenkin väistämättä myös rajatapauksia, jotka ovat yleisiä esimerkiksi taideteoksissa, esittäjien tai teosten nimissä. Esimerkkinä suomalainen Robin on eri esittäjä kuin ruotsalainen Robyn. Yhden kirjaimen heitto on tässä kohtaa merkittävä, koska asiasisältö on väärin: vastaukset viittaavat eri henkilöihin, eikä juontajalla/tuomarilla voi olla varmuutta, kumpaa joukkue on tarkoittanut. Tuomari ei ole ajatustenlukija. Vaikka joskus toisin voisi reaktioista olettaa, se lienee itsestään selvää myös visajoukkueille. 

Oman lukunsa vastauksissa muodostavat sellaiset vastaukset, jotka ovat lähellä, mutta väärin. Jos vastaus on merkitty varmaksi ruksilla, juontaja/tuomari voi jättää antamatta miinuksia väärästä vastauksesta, tai vain yhden pisteen kahden pisteen sijasta. Tärkeintä on tuomita johdonmukaisesti eli kaikki samanlaisen tai -tyyppisen vastauksen antaneet saavat pisteen tai ovat saamatta. Jos johdonmukaisuus puuttuu, voi syntyä isokin äläkkä ja juontajalle jää selitettäväksi, miksi hän on hyväksynyt yhdenlaisen lähellä olevan vastauksen, muttei toisenlaista.

Joissain tapauksissa, lisäksi, tuomari voi joutua itse tarkastamaan tietoja, jos tuottaja ei ole tavoitettavissa hädän hetkellä. Ongelmatilanteita varten kannattaa muistaa, että tuottaja voi olla tarjoitettavissa Whatsappilla.

K: Visat kyllä kiinnostavat, mutta tarvittaisiin juontaja. Mistä sellaisen saisi ja paljonko juontaja maksaa?

V: Tällä hetkellä juontajan hinnat ovat paikkakohtaisesti jossain 50 ja 100 euron välissä. Monella aloittelevallakin juontajalla voi olla hyvin korkeat odotukset itsestään ja he haluaisivat satojen eurojen juontopalkkion, mutta tilaajayrityksen kannattaa tarttua mieluummin halvempaan vaihtoehtoon kuin kalliiseen, koska kallis juontaja ei välttämättä ole hyvä visajuontaja, vaan voi olla esimerkiksi parempi stand up-koomikko.

Tuottaja kehottaa tilaajia etsimään itselleen sopivaa juontajaa itse. On hyvä antaa mahdollisuus ihmisille ja katsoa, ketkä oppivat homman nopeasti sekä saavat hyvän palautteen visailijoilta. Yleisesti ottaen juontajan tärkeimpiä ominaisuuksia kun on "hiljaa pysyminen" oikeilla hetkillä ja kysymysten lukeminen, kun on sen aika. 

Juontajan työhön liittyy kuitenkin muita tekijöitä, kuten ylipäätään ajankäyttö visaan. Tästä syystä 25-35 euron tuntipalkkio on hyvä lähtökohta.

Juontajia voi toki koettaa saada esimerkiksi ohjelmatoimistojen ja osuuskuntien kautta, mutta heidän palkkionsa saattavat olla korkeammat kuin, jos itse löytäisi itselleen sopivan juontajan, ja sopisi palkkauksesta juontajan kanssa.

K: Juontajan palkkaaminen on aika kallista, joten ollaan harkittu itse visojen vetämistä. Juontaminen jännittää. Meistä kenelläkään ei ole kokemusta juonnoista. Mitä me voidaan tehdä? Onko neuvoja?

V: Jännittäminen on ymmärrettävää. Visojen kohdalla kannattaa kuitenkin muistaa, että kyseessä ei ole varsinaista esiintymistä, vaan lähtökohtaisesti tiedon välittämistä (kysymykset ja vastaukset) ja asiakaspalvelua (pisteidenlasku, sosiaalinen vuorovaikutus ja epäselvissä tilanteissa vastauksen tarkastaminen). Jokainen oppii kyllä juontamaan ja vetämään visaa, mutta yleensä haaste on ravintoloissa ja baareissa se, että henkilökunnalla on yleensä muutakin tehtävää.

Kannattaa siis aivan ensimmäiseksi miettiä omaa suhdetta esillä olemiseen ja siihen, mikä jännittää. Avoimuus ja rehellisyys on yksi keino helpottaa omaa jännitystään, eikä ole väärin esimerkiksi kertoa ennen juontoja, että kyseessä on ensimmäinen kerta, ja jännittää. Yleensä visailijat kyllä ymmärtävät. Vaikeampaa on ymmärtää hiljaisuutta ja selittämätöntä haparointia.

Visajuontaminen on perusyksinkertaista työtä, jossa ei tarvitse miettiä omaa esilläoloaan. Yleensä juontohomma hoituu sitä paremmin, mitä vähemmän juontaja yrittää esiintyä ja olla esillä. Juontohommassa tärkeintä on kysymysten esittäminen, vastausten tarkastaminen, oikeiden vastausten esittäminen, tulosten laskeminen ja ilmoittaminen.

Jos omalla väellä ei ole hyvästä yrityksestäkään huolimatta aikaa juontoon, kannattaa koettaa hakea juontaja esimerkiksi nuorista asiakkaista avoimella haulla (ohjeita kohdan 2. ensimmäisessä vastauksessa). Nuorista ja miksei hieman vanhemmistakin voi löytyä ihmisiä, jotka eivät ehkä niin hyvin menestyisi visassa, mutta voivat silti haluta kokeilla siipiään juontajina. Moni nuorempi saattaa lisäksi kaivata tai haluta kokemusta juonnoista.

K: Visailijat protestoivat, kun heidän vastauksensa hylättiin vääränä, vaikka heillä oli näyttää Google-haulla, että heidän vastauksensa liittyy kysymyksen. Miten näitä tilanteita pitäisi tuomaroida?

V: Joissain kysymyksissä ei näyttäisi olevan yksiselitteistä oikeaa vastausta ja vastaukset voivat näyttää olevan oikeita, mutta vastaus saattaa silti olla väärin. Jos visailijat etsivät vastausta googlettamalla ja Wikipediaa hyödyntämällä, kannattaa tällöin itse ajan kanssa lukea Wikipediasta avainkohdat.

Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi pääkaupungit, elokuvien ohjaajat ja erilaiset astelukemat. Kysyttäessä Australian pääkaupunkia yleensä poikkeuksetta tarkoitetaan tämän hetken pääkaupunkia. Oikea vastaus on siis Canberra, mutta Australian entinen pääkaupunki on Melbourne. Elokuvat A.I. ja Omerta 6/12 voivat vaikuttaa ohjaajaa kysyttäessä hankalilta, koska molemmat elokuvat olivat alunperin jonkun muun ohjaajan töitä kuin ketkä lopulta elokuvat ohjasivat. A.I. oli Stanley Kubrickin projekti, jonka Steven Spielberg lopulta ohjasi; Omerta 6/12 oli Antti J. Jokisen projekti käsikirjoitusta ja tuotantoa myöten, mutta hänen työkyvyttömyytensä vuoksi jo elokuvan alkuvaiheessa ohjaajan vakanssin otti Aku Louhimies. Wikipediassa nämä tiedot kannattaa tarkastaa kohdasta: "Ohjaaja: ?" ja pääkaupungit ovat tarkastettavissa vastaavasti Wikipediasta kohdasta: "Pääkaupunki: ?". 

Näihin tietoihin on luotettava, eikä kaikista hyvistä valituksista ja perusteista huolimatta protestin tehneelle joukkueelle voida antaa pistettä.

Visatilanteet ovat paineistettuja, joten juontajalta tarvitaan kylmiä hermoja ja kärsivällisyyttä tarkastaa tarvittaessa protestoinnin kohde. Yleensä hyvin nopealla haulla oikeat vastaukset ovat yleensä löydettävissä. Esimerkiksi Google-haulla: "Australian pääkaupunki" tai "Mikä on Australian pääkaupunki" tai "Kuka ohjasi elokuvan A.I." 

Tuomarin tai juontajan toiminnasta yhtenä esimerkkinä: uransa nyttemmin lopettanut juontaja kysyi kuvissa olleiden rakennusten suunnittelijaa. Oikea vastaus oli hänen paperissaan: Carlo Bassi. Mutta yhtä joukkuetta lukuun ottamatta visajoukkueet olivat vastanneet: Erik Bryggman. Juontaja arveli tehneensä virheen ja hylkäsi oikean vastauksen sekä antoi pisteet kaikille väärän vastauksen anteneille, ja jätti antamatta pisteitä joukkueelle, joka tiesi oikean vastauksen. Paine voi kohdistua juontajaan eri tavoin, mutta visailijoita pitää tällaisissa tilanteissa rauhoitella ja kannattaa ottaa itselleen hieman aikaa vastauksen tarkastamiseen sekä oman harkitun päätöksen tekemiseen. Tuottaja on parhaansa mukaan apuna tällaisissa tilanteissa Whatsappissa..


3. PALKINNOT

K: Onko visoissa pakko jakaa palkintoja? Onko palkinnoista ilmoitettava etukäteen?

V: Visoista ei ole pakko jakaa palkintoja, jolloin ei myöskään ole pakko ilmoittaa niistä etukäteen.

Palkintoja jaetaan ravintoloissa ja baareissa sillä logiikalla, että ne toimisivat houkuttimena ja huomionosoituksena visaajille. Tavoitteena on saada uusia asiakkaita ja houkutella asiakkaita tulemaan toisenkin kerran. Kaikissa tapauksissa palkinnot eivät ratkaise päätöstä osallistua visaan, mutta useissa tapauksissa näin voi hyvinkin olla.

Tiedotuksen kannalta on suotavaa ja tärkeää, jos palkintoja jaetaan, että tieto jaossa olevista palkinnoista on saatavilla myös niille, jotka eivät ole visoissa aiemmin käyneet. Joitain nimeämättömiä "yllätyspalkintoja" voidaan toki jakaa, muttei näissäkään tapauksissa ole tilaajan kannalta huono asia ilmoittaa siitä, että mahdollisia yllätyspalkintojakin voi olla luvassa.

K: Millaisia palkintoja visoissa jaetaan?

V: Palkintojen suuruus vaihtelee huomattavan paljon. 2010-luvun alussa jotkin paikat houkuttelivat visaajia hyvinkin aggressiivisesti tarjoamalla isoja palkintoja (50-100 euroa voittajalle). Tätä logiikkaa käyttää edelleen jotkin suuret tuottajat ja tilaajat: rahalla ja palkintojen suuruudella "saadaan" houkuteltua väkeä. 

Tosiasiassa visaajat tulevat visoihin viihtymään, haastamaan itseään ja kisailemaan. Palkintojen suuruus on toissijainen asia. Joka tapauksessa palkinto voi hyvinkin olla houkutteleva: ravintolalahjakortti, ruoka-annokset, ostolahjakortit jne. 

Lahjakortit voivat olla suuruudeltaan juuri niin suuria kuin tilaaja niiden haluaa olevan. Samoin niitä voidaan jakaa juuri niin monelle kuin tilaaja katsoo tarpeelliseksi tai hyväksi. Yleisesti palkitaan yleensä kaksi tai kolme parasta joukkuetta. Joissain tapauksissa vain yksi. Tämän lisäksi voi olla lisäarvonta, jossa palkintosijojen ulkopuolelle jääneet voivat voittaa tuotepalkinnon tai lahjakortin. Tämän lisäarvonnan tarkoituksena on sitouttaa joukkueita, jotka eivät yleensä visoissa käy. 

Tärkeää palkinnoissa ei ole myöskään vain parhaiden, vaan myös sitoutuneimpien eli paikalla säännöllisesti käyvien huomioiminen. Se onnistuu esimerkiksi joulun alla tarjoamalla glögiä, teetä ja kahvia sekä piparia. Tämänkaltaiset "bonukset" ovat helppoja keinoa osoittaa visaajille, että heidät huomoidaan ja heidän osallistumistaan arvostetaan. 

K: Miksi sopimuksessa on ilmoitettava niin tarkkaan visapäivät ja -ajat sekä palkinnot?

V: Tiedotuksellisista syistä. Yrityksemme sivut tiedottavat tilaajien visoista itsenäisesti, mutta välittää tiedon yrityksen visoista myös muille alustoille, kuten pubivisat.fi -sivustolle.

Visailijoiden tavoitettavuuden kannalta on selkeämpää, että visalla on tietty aikataulu: viikonpäivä + kellonaika ja visailijoilla on tiedossa, miten pitkään visoja vedetään ja muodostavatko visat "kauden". Jos visapäivät ja -ajat vaihtelevat, osa visailijoista saattaa tulla paikalle väärään aikaan, tai visoja on satunnaisesti peruttu, visailijat saattavat jättää tulematta paikalle. Tästä syystä on selkeämpää ilmoittaa selkeä, toistuva, pysyvä ajankohta, kuten: torstaisin kello 18 ja mistä päivämäärästä mihin visoja järjestetään (esim. 1.1.-31.5.)

Palkinnot ovat asioita, jotka saattavat kiinnostaa osaa visailijoista ihan vaan sen vuoksi, että heitä kiinnostaa, mitä visasta voi voittaa - vaikka he eivät koskaan voittaisi. Palkinnot voivat toimia houkuttimena, mutta ne on oltava ihan visan tilaajallakin tiedossa, jottei asiassa emmittäisi joka visan jälkeen tai kausien päätteeksi. Se antaa huonon kuvan tilaajasta, ja se voi olla yksi syy, miksi visailijat jättävät tulematta. Tästä syystä on selkeämpää, että jokaisesta visasta on tarjolla sama palkinto ja myös kauden pääpalkinto julkaistaan ajoissa.

Toteuttamamme kyselyn mukaan palkinnot eivät ole pääsyy tai edes suuremmin motivaattori käydä visoissa, vaan pikemmin ne ovat hyvä bonus. Silti on parempi olla selkeä ja johdonmukainen: jos jotain palkintoa luvataan, se myös visailijoille annetaan. Tilaajan ei kannata olla liian epämääräinen ja varsinkaan tuottaa pettymyksiä omille asiakkailleen. 


4. TEKNIIKASTA

K: Esitykset ovat PDF:nä, enkä saa näytteitä toimimaan. Onko tähän neuvoja?

V: Esitysten laatimisessa on huomioitu riski, että kun upotetaan mediatiedostoja esityksiin (PDF yms.), niiden toistamisessa voi ilmetä ongelmia: joko ne lähtevät soimaan välittömästi diasivua vaihdettaessa, eikä niitä voi hallita, tai ne eivät toimi lainkaan. Tämän vuoksi esityksissä itsessään ei ole lainkaan näytteitä, vaan näytteet ovat erillisinä, ladattavina tiedostoina, jotka toistetaan siltä tietokoneelta, jolta visa on tarkoitus esittää. 

PPT- eli Powerpoint-tiedostoon upottaminen on helpompaa ja helpommin hallittavissa, mutta tekijänoikeudellisista syistä tuottaja ei jaa "lähdekoodia", mikä tässä tapauksessa tarkoittaa PPT-tiedostoja.

Koska näytteet ovat erillisenä tiedostoina, kukin tiedosto tarvitsee oman erillisen ohjelman:

1. PDF (esimerkiksi Adobe Reader, Foxit Reader)

2. MP3 (esimerkiksi Windows Media Player, VLC Player, Winamp)

3. AVI, MP(E)G, MP4 (esimerkiksi VLC Player, Windows Media Player)

Kukin näyte on syytä esittää eri ohjelmalla, jotta visanäytteiden toistamisen hallinta säilyy juontajalle. Itse esitys ja mahdollisesti videonäytteet (esimerkiksi VLC Player) siirrettään tällöin jaettaville näytöille. Tämän tarkoituksena on lisäksi estää se, että jokin näyte pyörähtää odottamatta väärällä ruudulla pyörimään.

Monitorin jakaminen tuottaa oman haasteensa. Asetuksista löytyvät monitorit (displays), jotka tulee laajentaa (extend these displays). Laajentamisen myötä visat ja mahdolliset videonäytteet ovat toistettavissa toisella näytöllä. Musiikkinäytteiden kohdalla näytön laajentamisella ei ole pääsääntöisesti merkitystä.

Niin visojen kuin näytteiden toisto vaatii harjoittelua, jotta se muuttuu sujuvammaksi. Jos tekniikkaa ei ymmärrä tai sen suhteen tuntuu siltä, että on annettava periksi, yksi vaihtoehto on tällöin ilmoittaa, ettei visaan oteta näytteitä. Visat ovat täysin kustomoitavissa sen mukaan, mihin tilaajayrityksen rahkeet teknisesti riittävät. Näytteiden poistaminen ei tuota ylimääräistä vaivaa myöskään tuottajalle. 

K: On visapäivä, mutta emme ole saaneet visaa. Mitä tehdään?

V: Jokaiselle tilaajalle luodaan latauskansio. Latauskansioon lähetetään latauslinkki, joka ei tule muuttumaan missään vaiheessa, vain kansion sisältö muuttuu.

Tilaajakohtaisesti ongelma voi olla, että latauslinkki on lähetetty väärään tai vialliseen sähköpostiin. Voi olla, että visan juontaja on sairastunut tai estynyt juontamasta, eikä ensisijaisen vastuuhenkilön, joka linkin saa, tietoja ole olemassa. Latauslinkki toimitetaan tilaajan ilmoittamaan sähköpostiin, jolloin se on aina vain tästä yhdestä sähköpostiosoitteesta poimittavissa. Tämä kannattaa huomioida jo visaa tilattaessa, jotta latauslinkki ei karkaa mahdollisen juontajan sairastumisen, poissaolon tai työpaikan vaihtamisen myötä. 

Tuottajakohtaisesti ongelma voi olla, että visan latauksessa on tapahtunut virhe tai visa on merkitty virheellisesti ladatuksi kalenteriin, jolloin syynä on inhimillinen erehdys. Näissä tapauksissa kannattaa tarkastaa latauskansio jo ennen varsinaista visapäivää ja ilmoittaa, että visaa ei löydy. Jos tieto tulee tuottajalle liian myöhään, voi olla, että visa jää lataamatta. Toinen valitettavampi syy voi olla tuottajan tai tuottajan puolelta vastuuhenkilön äkillinen sairastuminen tai tapaturma. Ilmoitus näistä tapauksista tehdään yleensä kotisivuille ja sosiaaliseen mediaan välittömästi, kun mahdollisista esteistä tiedetään.

Jos tiedostot eivät ole ladattavissa, ottakaa mahdollisimman nopeasti yhteyttä suoraan puhelimitse tai esimerkiksi Whatsappin kautta: 358440920020. Tällöin saatatte saada myös nopeammin selityksen sille, että visa puuttuu latauskansiosta.

K: Esityksessämme on sivunvaihdossa häiritsevä ominaisuus. Se on aika pieni juttu, mutta häiritsee joitain visaajiamme. Voisiko sen saada pois?

V: Visaesityksiin ei ole säädetty häivytyksiä. Esitykset tulevat PDF-julkaisuformaatissa, joka on hyvin tavallinen mm. lehtien, tilastojen ja kirjojen julkaisussa käytettävä tiedostomuoto. PDF:n toistamista varten on omat ohjelmansa, joissa voi olla yksilöllisiä eroja ja asetuksia, jotka on säädettävissä visapaikalla. Visojen tuottaja ei ottaa vastuuta visapaikkojen tekniikan toimivuudesta, joten se vaatii tilaajalta valintojen tekemistä.

Visat ovat toistettavissa esimerkiksi selaimilla, joissa on omat säätönsä. Tuottaja suosittelee kuitenkin visojen toistamista nimenomaan PDF-tiedostomuodon toistamiseen tarkoitetulla ohjelmalla. Oma tekniikka ja ohjelmien sopivuus kannattaa lisäksi testata etukäteen, jotta mahdollinen "häiritsevä elementti" voidaan eliminoida etukäteen tai siitä voidaan ilmoittaa tuottajalle.

Tässä muutama linkki vapaasti ladattavissa oleviin PDF:n lukuohjelmiin:

Adobe Acrobat PDF Reader

Foxit PDF Reader

Jos kaikesta huolimatta visat halutaan esittää esimerkiksi suoraan latauskansiosta, kannattaa erilaisissa ongelmatilanteissa koettaa avata tiedosto eri selaimilla. Eri selaimissa on omat ominaisuutensa ja asetuksensa. Sen lisäksi ongelma saattaa tulla puhtaasti itse latauskansion (Google Drive) omista ominaisuuksista.


5. TIEDOTUKSESTA

K: Miksei visoista oikein löydy mitään tietoa? 

V: Lähtökohtaisesti tiedotuksesta vastaavat tilaajayritykset. Tuottaja tiedottaa visoistaan kotisivuillaan ja tuottaa tilaajille tiedotuksen tueksi erilaisia materiaaleja. Jos tilaaja ei kuitenkaan palveluita käytä ja tiedota visoistaan, tuottajan visat jäävät vähälle huomiolle. 

Tiedotuksen heikosta laadusta kärsivät tällöin niin tuottaja kuin tilaaja. Kuten mahdollisesti myös visailijat, koska eivät saa riittävästi tietoa visoista, vaikka olisivat niistä kiinnostuneita. Jos visailijat ovat kiinnostuneita visoista, mutta eivät löydä tietoa visoista sen enempää netistä kuin tilaajien toimitiloista, tiedotus on epäonnistunut.

Pääsääntöisesti tiedotuksenpuute johtuu siitä, että visojen järjestäjät eivät tiedota riittävästi visoistaan. Tämän ymmärtää, jos heillä ei ole ketään, joka hoitaisi tiedotuspuolta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Yleensä visajärjestäjät, jotka tiedottavat aktiivisesti visoistaan sosiaalisessa mediassa, onnistuvat tiedotuksessa. Mutta tällöinkin viesti visoista löytää vain heidän seuraajansa ja satunnaiset ihmiset. Haaste on niin tuotannon kuin tilaajan tiedotuksessa se, että viestin perille löytäminen on enemmän tai vähemmän sattumaa, mutta vähemmän, jos visoista tiedotetaan riittävästi.

Tuottajan näkyvyyteen vaikuttaa se, että tuottaja kohdentaa tiedotuksensa mahdollisille tilaajille, muttei kuitenkaan mainosta missään. Tämä johtuu puhtaasti siitä, että tuottajan palveluiden mainostamisen kohdentaminen on lähes mahdotonta niin, että siitä olisi suurempaa hyötyä varsinkaan visojen näkyvyyden ja tiedottamisen näkökulmasta.

K: Kuuluvatko erilaiset tiedotuksen tueksi tulevat mainokset, julisteet yms. palvelun hintaan?

V: Palvelun hinnassa on mietitty tähän mennessä vain itse visoja. Eli palvelun hintaan kuuluvat tilaajan tiedotuksen, kuten myös tuottajan tiedotuksen tueksi tarkoitetut palvelut:

1. Mainosjulisteet (A3 ja/tai A4 tilaajan tarpeen mukaan).

2. Tieto visoista tuottajan sosiaalisessa mediassa.

3. Tieto visoista tuottajan kotisivuilla (ml. rankingin ylläpito, joka edellyttää kunkin visan tulosten ylläpitoa ja lähettämistä tuottajalle).

4. Tiedote mahdollisille mainosmonitoreille.

Tärkeintä tiedotuksessa on kuitenkin se, että tilaaja itse tiedottaa visoistaan omassa sosiaalisessa mediassaan, koska tuottajalla ei ole tilaajan asiakaskontakteja tai kontaktipintaa.

Tilauksen yhteydessä kannattaa mainita, millaista tiedotustukea tilaaja tarvitsee. Julisteita on toistaiseksi rajallinen määrä, mistä syystä tiedotuksessa on toistaiseksi painottunut mainosmonitoreiden käyttö ja sosiaalinen media.

K: Ilmoitatteko te visailijoille visoista ja mahdollisista muutoksista?

V: Tuottaja ilmoittaa visoistaan kotisivuillaan ja sosiaalisessa mediassa. Jokaisen visapaikan kohdalla on tieto, milloin visoja on ja samoin samoille sivuille ilmoitetaan mahdolliset peruuntumiset. Sosiaalisessa mediassa visoista ilmoitetaan huomattavasti harvemmin, koska sosiaalisessa mediassa on kaikkien visojen visailijat, jolloin valtaosaa asia ei yleensä edes koske.

Kohdistettujen ilmoitusten lähettäminen visailijoille tarkoittaisi rekisterin eri visapaikkojen visailijoista. Tällöin viesti voitaisiin lähettää esimerkiksi sähköpostitse tai puhelimitse tekstiviestinä. Tällaista rekisteriä tuottaja ei kuitenkaan ylläpidä. Tilaaja voi tällaista halutessaan ylläpitää ja lähettää tiedon omille asiakkailleen mahdollisista muutoksista.

Visoistaan niin ikään tilaajan kannattaa tiedottaa paikan päällä esimerkiksi julistein ja sosiaalisessa mediassa. Yleisin ongelma tiedotuksessa on se, että visoja järjestävät paikat eivät tiedota visoistaan tai mahdollisista muutoksista. Yksikään ulkopuolinen yritys ei tämänkaltaiseen ja ajantasaiseen tiedottamiseen pysty toisen yrityksen puolesta. Ellei kyseessä sitten ole esimerkiksi sosiaalisen median viestintään erikoistunut yritys. Tuottaja ei ole media-alan, vaan tapahtumatuotantoon keskittyvä yritys.


6. VISOISTA

K: Kuinka paljon voin tilaajana vaikuttaa visan sisältöön? Voinko itse valita kysymyksiä?

V: Yleisneron erikoisuus on alusta lähtien ollut monialaisuus. Erilaisia kysymyskategorioita on parikymmentä, jolloin yksi tiedon osa-alue ei pääse vaikuttamaan tuloksiin liikaa. Laaja-alaisuus on itseasiassa syy, että koko visan nimi on Yleisnero.

Visan vaikeus on aiheuttanut kuitenkin sen, että joidenkin tilaajien visoihin on upotettu neljä helpompaa, sattumanvaraista kysymystä ja tuotevalikoimaan helpompi, viihdepainotteisempi visa ilman monitoriesitystä sekä näytteitä. Visoissa on siis valittavissa kolme eri vaikeustasoa. 

Näiden välillä tilaaja voi valita, mutta itse kysymyksiä tilaajat eivät voi valita. Sen sijaan he voivat kyllä lähettää esimerkiksi paikalliskysymyksiä lisättäväksi valmiisiin visapohjiin. Joustovaraa on erityisesti tehtäväkysymyksissä ja ajankohtaiskysymyksissä.

Kun Yleisneroa keventää viihteen suuntaan riittävästi, siitä tulee Viihdenero. Viihdenerosta puuttuvia aihealueita ovat mm. historia, politiikka (pääsääntöisesti), luonnontieteet, uskonto, filosofia, psykologia ja tehtävät. Visassa on tuhdimmin elokuvaa, televisiosta ja musiikkia (noin 50% visan kysymyksistä). Näidenkään visojen sisältöön tilaajan on vaikea vaikuttaa. 

Musanero on suuritöisin kaikista visoista. Se on suunnattu 18-50-vuotiaille aikuisille. Musiikillinen pääpaino on 1970-luvulta nykypäivään. 2000-luvun musiikkia visoissa on noin tai yli puolet. Tähän ei olla myöskään tehty minkäänlaisia joustoja visan suuritöisyyden vuoksi. Jos vaikeammasta ja laajemmasta musavisasta halutaan mennä hieman kevyempään, viihteellisempään sekä uudempaan musiikkiin, tarjolla on Partynero, jota on luonnehdittu "etkovisaksi" karaokeen tai bileiltaan. Näytteitä Partynerossa on huomattavasti vähemmän ja visan idea on myös huomattavasti yksinkertaisempi.

Sporttinero on luonteeltaan Musaneron lailla hyvin erikoistunut visa. Urheilua visa kuitenkin ruotii painotuksilla: jääkiekko, jalkapallo, olympiakisalajit, muut joukkuelajit ja "yleinen urheilu". Visaan voi hyvin tarjota esimerkiksi paikallisia kysymyksiä oman kaupungin urheilijoista, seuroista yms. vaihtelun vuoksi. Tuottaja rakentaa kuitenkin visat omalla tyylillään ja tavallaan, josta syystä Sporttinerokin on kohtuullisen haastava ja juuri urheilusta kiinnostuneille suunnattu. 

Tämän lisäksi toki tilaaja voi esittää toiveita. Jos toiveet itseasiassa ovat jo mukana visoissa, visoille ei tarvitse tehdä mitään. Jos mukaan on saatava juuri tietynlaisia kysymyksiä, silloin yksilöityä tuotannosta työtä tulee enemmän, ja tällöin tehdystä työstä saatetaan ottaa lisäkorvaus.

K: Missä muodossa visat tulevat ja onko niitä vaikea esittää?

V: Visat ovat saatavissa pääasiassa PDF-muodossa (mm. Adobe Reader, Foxit Reader tai vastaava). Visa on esitettävissä, kuten mikä tahansa multimediaesitys monitoreille jaettuna tai videoprojektorilla seinään tai valkokankaalle heijastettuna.

Visapaketti sisältää yksilöidyn otsikkosivun visoihin, ranking-sivun, säännöt ja kuhunkin visaan sovitun määrän kysymyksiä taukodioineen. Visoissa saattaa olla myös ääntä (yleensä MP3, Winamp, MediaPlayer tai vastaava) ja videota (MP4/AVI/MPEG, VLCPlayer tai vastaava).

Esitykset jaetaan omalta koneelta visaajille näkyvään näyttöön. Visan juontajalla on käytössään myös erillinen "kysymyspaperi", josta on tarkastettavissa niin kysymykset kuin niiden oikeat vastaukset mahdollisten lisäselitysten kera. Visan vetäminen vaatii jonkin verran esitystekniikan hallitsemista, mutta vähäinenkin keskittyminen ja ajallinen satsaus tekniikan haltuunotossa tekee visasta kohtuullisen helpon esittää sekä vetää. Jos tekniikka on vierasta, kannattaa konsultoida tarvittaessa tuottajaa ja kertoa, millaisella kalustolla visat esitetään.

K: Mitä tarkoittavat visassa käytetyt bonuskysymykset? Mikä on niiden tarkoitus?

V: Bonuskysymys kulkee useilla eri nimillä: tasapistetilannekysymys lienee kuitenkin kuvaavin. Kysymys ratkaisee paremmuuden tasapisteisiin päätyneiden joukkueiden kesken, ja se voi toimia myös lisäpalkintojen arvontakysymyksenä. 

Useammassa paikassa lähimmäs "bonuskysymyksessä" arvannut joukkue ansaitsee juomat, jos ei ole jo ennestään palkinnoilla. Näissä tilanteissa bonuskysymyksen voi ajatella olevan puhtaasti niitä joukkueita varten, jotka eivät välttämättä visassa aina niin hyvin pärjää. Juomapalkinto voi olla kannustin palata visoihin jatkossakin.

K: I am a foreign student and would be interested in going to some events like a quiz? Are there quizzes available in English?

V: Normally the quizzes are only in Finnish. However, with a special contract with a bar or restaurant, it is possible to translate the quizzes into English, but it needs some extra work, which would also mean more expenses to the pub that orders a quiz - unless the host of the quiz is translating the questions. It is all up to the pub or restaurant, whether they want to have a bilingual (Finnish and English) quiz or not, and are they ready to pay extra for the translations and extra work.

At the moment, however, the producer has been receiving requests from foreign students who would like to participate in these quizzes. Some of them actually participate, but their fellows need to translate the questions. Some still like the quizzes even if they do not understand or even can answer to some of the questions.

K: Tilaamamme visat ovat todella vaikeita. Tuntuu lisäksi, että visaajat eivät täysin ymmärrä kaikkia kysymyksiä. Voiko visoja helpottaa jotenkin?

V. Visojen vaikeusastetta on hyvin vaikea etukäteen määritellä. Visa, jota turkulaiset pitävät helppona, voi olla lähes mahdoton tehtävä naapurikunnasta tuleville raisiolaisille. 

Visojen laatua ja vaikeusastetta seurataan tilauksen ensimmäisen kuukauden ajan. Jos visat ovat liian vaikeita, kannattaa ottaa välittömästi yhteyttä tuottajaan ja pyytää hieman helpompaa vaihtoehtoa. 

Toistaiseksi Yleisnerosta tarjolla on kolmea eri vaihtoehtoa: 

  1. Originaali, vaikea Yleisnero monitoreille
  2. Kevennetty, helpotettu Yleisnero monitoreille
  3. Entisestään kevennetty ja viihteellistetympi Yleisnero ilman monotoriesitystä.

Tilaajan kannattaa pyrkiä ottamaan selvää visaajilta, mitä mieltä he ovat visoista, ja niiden vaikeusasteista. Samoin kannattaa selvittää ovatko monitoriesitykset tarpeellisia vai olisivatko visat hoidettavissa ihan suu-sanallisesti.

Visojen keventäminen koskee vain Yleisneroa. Musa-, Sportti- ja Viihdenero ovat haastavia visoja, mutta niissä on puolestaan tehty selvästi rajaus sen suhteen, minkä tyylisiä aiheita visoissa käsitellään. Osa visoista voi olla helpompia, osa vaikeita. Kunkin visan taustalla on kuitenkin musiikkitiedon SM-visana toiminut QuizOn?, joten lähtökohtaisesti minkä tahansa visatyypin visat voisivat tulevaisuudessa toimia SM-visoina. Tämä luonnollisesti asettaa haasteen visaajille ja heidän tiedoilleen.

K: Meillä on tuo Baaripähkinä. Ei oikein voida vaihtaa, kun osa kävijöistä haluaa mahdollisuuden lähteä sinne SM-kisoihin. Onko näistä tarkoitus joskus tulla joku SM?

V: Vaikka kysymyksiä on vain yksi, kysymyksessä on useampia kohtia, joihin vastaan.

Baaripähkinä markkinoi itseään osittain tarjoamallaan "suurella" palkintomatkalla ja mahdollisuudella kohdata visajoukkueita eri puolilta Suomea yhteisessä visassa. Kun SM-visaan lähtevät joutuvat ensinnäkin kulkemaan visapaikalle omakustanteisesti, voidaan heittämällä sanoa, että kun voittajia on vain yksi, valtaosa itseasiassa maksaa matkoistaan melko tuntuvasti ja ajan kuluessa häviävät (maksamissaan matkoissa esimerkiksi Oulusta Helsinkiin) enemmän kuin tulisivat koskaan voittamaan. Nämä "hävityt" rahat menevät VR:lle, huoltoasemille, bussiyhtiöille ja SM-visapaikan kassaan. Tämä ei nähdäkseni tue Yleisneron ajatusta siitä, mihin rahan pitäisi virrata tai millainen SM-visan tulisi olla luonteeltaan. Samantyyppistä SM-visaa ei ole odotettavissa kuin Baaripähkinällä.

Tuottajan näkemys SM-visasta on, että sen tulisi olla kaikille avoin ja helposti visailtavissa kotipaikkakunnille sekä visoja järjestävissä yrityksissä. Yleisnero on kehittynyt alusta lähtien hyvin monialaiseksi ja esimerkiksi Baaripähkinää haastavammaksi visaksi, vaikka siitä on tarjolla myös kaksi eri kevennettyä versiota. 

Jokainen joukkue tietää parhaiten omat heikkoutensa ja mahdollisuutensa sekä osaa arvioida, voisivatko he pärjätä SM-visassa tai kiinnostaisiko heitä testata omaa tasoaan. Yleisneron SM-visaan ei olisi mitään varsinaista karsintaa, vaan visaan valikoituisivat vakiojoukkueet eri visapaikoilta rajoittamatta mitenkään mahdollisten "superkokoonpanojen" mukana oloa. Kukin visajärjestäjä toimisi tällöin "portin vartijana": heidän tehtävänään on tiedottaa paikkakunnan visailijoille visasta ja mahdollisesti rajata, ketkä voivat olla mukana, ketkä eivät.

Visoista sinällään tuottajalla ei ole tällä hetkellä tarjota mitään palkintoa. Tarkoitus on, että voittajajoukkueelle kerätään yhteisesti rahaa palkintokassaan 50 euroa (+24% alv) per visapaikka. Neljäkymmentä visapaikkaa tarkoittaisi tällöin 2000 euron lahjakorttia joukkueelle, jos visapaikkoja olisi sata, palkintosumma olisi jo 5000 euroa. Tämä voitaisiin jyvittää niin, että voittajalle menisi 50% kokonaissummasta, kakkonen saisi 30% ja kolmonen 20%. 

SM-visan toteutuminen kuitenkin lähtökohtaisesti edellyttäisi sitä, että Nero -sarjan visat pyörivät eri paikkakunnalla, ml. suurimmat kaupungit Turun lisäksi (Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Oulu, Kuopio, Jyväskylä, Lappeenranta, Vaasa, Lahti, Pori). 

Visan tiedonkulkua ja pisteiden julkistusta on testattu kesällä 2024. Mukana oli vain kaksi kaupunkia, mutta se antoi jonkinlaista osviittaa visan ajoittamisesta, sen kestosta, tiedon kulusta ja niin edelleen. Tavoitteena siis on, että Yleisnero, ensimmäisenä Nero -sarjan visana, kokoaisi yhteen Suomen tietoviisaita eri kaupungeista nelihenkisiksi ryhmiksi ja kisaamaan tiedon valtikasta.


7. VISOJEN ESITTÄMINEN MUUALLA KUIN SOVITUISSA PAIKOISSA

K: Jos tilaan visan niin voiko sen toistaa vaikka seuraavana päivänä toisessa ketjun ravintolassa?

V: Visoista tehtävä sopimus koskee aina ensisijaisesti yhtä esityspaikkaa. Visat ovat tekijänoikeuslain alaista aineistoa, jolloin sopimuksesta visan voi kyllä esittää muuallakin. Tämä edellyttää kuitenkin sopimusta eli asiasta on erikseen kerrottava tuottajalle.

Jos visa on tarkoitus toistaa toisessa ravintolassa kaupallisessa tarkoituksessa, on huomioitava kaksi asiaa: sopimus on tehtävä erikseen toisesta esityspaikasta tai jopa useammasta esityspaikasta; on visaajien kannalta parempi, ettei samoja visoja toisteta samassa kaupungissa tai lähiseudulla seuraavana päivänä. Samoin tuottajan hinnat ovat sen verran alhaalla, ettei kunkin paikan budjettia suuresti välttämättä heilauta, vaikka kukin maksaisi sopimuksen mukaisen palkkion tuotetuista visoista.

Tarvittaessa sopimus visasta voidaan tehdä useammalle kuin yhdelle esityspaikalle. Jos kyseessä on esimerkiksi ketju, tällöin sopimus tehdään aina yksi ravintola kerrallaan könttänä. Visan hintaa arvioidaan tällöin uudelleen. Jos tulee tarvetta esittää visaa saman ketjun ravintoloissa, ne kannattaa esittää samalla kellonlyömällä eri paikoissa, ja sopia hinnoista tuottajan kanssa. 

Visaajien kannalta on mielekkäämpää, ettei visa ole yhtenä päivänä yhdessä paikassa, ja toisena lähialueen paikassa seuraavana. Jos ja kun visaajat kulkevat samoissa visoissa, he kuulevat samat vanhat kysymykset, ja jos muistavat oikeat vastaukset, voittajasta ei välttämättä ole epäselvyyttä. Tällainen tilanne saattaa hyvin rapauttaa visaajien luottamusta visajärjestäjään eli tilaajaan.

Visasopimuksessa on kuitenkin erikseen maininta siitä, että visa voidaan toistaa tilaajan yksityistilaisuudessa, esimerkiksi syntymäpäivillä tai illanistujaisissa. Tästäkin on kuitenkin syytä mainita etukäteen tuottajalle. Jos käy ilmi, että visaa on levitetty kaupallisessa tarkoituksessa, se tulkitaan sopimusrikkeeksi, ja asiakassuhde päättyy välittömästi. Sopimusrikkeestä seuraa myös sopimussakko.

Puuttuuko vastaus mieltäsi askarruttavaan kysymykseen: ota  yhteyttä tuottajaan


Haluatko tarkastaa jotain visojen hintoihin tai niiden luonteeseen liittyviä asioita: lue kuvaukset palveluista


Löytyikö tarvittava vastaus? Oletko varma, että haluat tilata palvelun: tilaa tietovisa